BMI berekenen

De body-mass index gebruiken voor je ideale gewicht berekenen

Wil je graag je ideale gewicht berekenen? Dan is de body-mass index heel handig! Deze index geeft met één uitkomst voor zowel mannen als vrouwen weer of je een gewicht hebt dat normaal is bij jouw lengte. BMI berekenen geeft je dus een indicatie van de verhouding tussen je lengte en je gewicht. Is de index te laag, dan weeg je eigenlijk te weinig. Is de index te hoog, dan weeg je misschien te veel. Bij een erg hoge body-mass-index kan zelfs sprake zijn van obesitas. Houd er echter wel rekening mee dat bij BMI uitrekenen niet je vetpercentage in acht genomen wordt. Als je veel spieren hebt, zullen deze je zwaarder kunnen maken dan normaal is bij jouw lengte. Echter is dit dus niet erg als je weinig lichaamsvet hebt, wat vaak het geval is bij bodybuilders en bij mensen in het algemeen die veel gewichtheffen. BMI berekenen geeft je een vrij goede indicatie van hoe gezond je bent, maar hecht er daarom ook weer niet té veel waarde aan.

Hoe kun je bij ons je BMI berekenen?

Alles wat je hoeft te weten voor je BMI uitrekenen is je lengte (in meter) en je gewicht (in kilogram). Je hebt dus in principe alleen een meetlat en een weegschaal nodig voor je ideale gewicht berekenen. Als je je gewicht en lengte weet, vul je deze in het schema verder op deze pagina in door de bolletjes aan de zijkanten te verplaatsen. Vergeet niet eerst ‘Metric’ aan te klikken. Het schema is van Amerikaanse afkomst, vandaar dat standaard ‘Imperial’ staat ingesteld. Het gedeelte waar de kleur paars het lichtst is, is het gedeelte waar je met je body-mass index terecht wilt komen. Om specifiek te zijn worden de volgende richtlijnen voor de index gehanteerd:

  • < 18,5 = ondergewicht
  • 18,5 – 25 = gezond
  • 25-30 = overgewicht
  • 30-40 = ernstig overgewicht/obesitas
  • > 40 = ziekelijk overgewicht/morbide obesitas

Supplied by BMI Calculator USA

Interpretatie van de uitkomst

Ligt je BMI tussen de 18,5 en 25? Goed bezig! Blijf vooral doen wat je doet. Wijkt het hier iets van af? Maak je dan geen zorgen. Er moet ergens een grens voor de beoordelingen liggen, maar verschillende dingen kunnen je index beïnvloeden, zoals dus je spiermassa. Het is waarschijnlijk belangrijker om te weten wat je vetpercentage is, maar dit is helaas een stuk lastiger te achterhalen. Als je vaststelt dat je toch echt onder- of overgewicht hebt, dan kun je eventueel op ‘weight loss’ tips of ‘weight gain tips’ klikken. Je wordt dan doorgestuurd naar de (Engelstalige) website van de ontwikkelaars van het schema.

Formule voor handmatig je BMI uitrekenen

Mocht je problemen ondervinden bij het gebruiken van het schema voor je BMI berekenen of het schema niet helemaal vertrouwen, dan kun je ook gewoon handmatig je BMI uitrekenen. Dit doe je door je gewicht in kilogram te delen door het kwadraat van je lengte in meter. Een voorbeeld:

BMI = 70 / (1,75 x 1,75) = 22,86

Heb je geen rekenmachine bij de hand? Voor bovenstaande en andere berekeningen kun je onze grafische rekenmachine online gebruiken.